Voorstellingen Theater

WEES GEEN VIERKANT! Door Theater Gnaffel

Amber en Sofia zijn beste vriendinnen en bereiden zich voor op het feest van het jaar. Alles moet kloppen: de muziek, de snacks en natuurlijk Ambers outfit, want iedereen komt verkleed als zijn of haar held. Ze oefenen alvast alle mogelijke situaties, zodat Amber op het feest altijd weet wat ze moet zeggen of doen. Welke rol neem je aan op je eigen feest? Ben jij de gangmaker die op tafel danst, of trek je je liever terug in keuken zoals Sofia elk jaar doet? En wat betekent het voor je vriendschap als je voelt dat je van rol wil veranderen?
‘Wees Geen Vierkant’ is een humoristische, muzikale voorstelling voor iedereen die wel eens twijfelt. Over vriendschap, keuzes maken, hokjes en hoe je daarin of uit zou willen stappen.
Van Ariana Grande tot Aquaman, op het feest komt iedereen verkleed als zijn of haar idool. Maar op het feest van Amber en Sofia zijn deze helden er opeens echt bij! Hoe voer je een gesprek met iemand waar je zo fan van bent? En wat vindt die held eigenlijk van jou en de rol die jij hebt gekozen?


Een zusje dood

Twee meisjes staan in een met rood-wit lint afgezette ruimte: een plaats delict. Nora doet zich voor als rechercheur en beveelt Alice om te spelen dat ze dood is.

Maar dan blijken de twee elkaar te kennen, ze hebben nogal wat meegemaakt vroeger. Alice wil daarover praten. Nora gaat liever op in haar rol als rechercheur. Maar is het wel een spel? Speelt Alice alleen maar dood, of is er meer aan de hand?

Een zusje dood is een fascinerend verhaal over keuzes maken en verlies. De voorstelling biedt jongeren de gelegenheid om na te denken over eigen keuzes en zingeving. Soms maak je nogal wat mee als je jong bent, maar hoe ga je daarmee om? De voorstelling leent zich tevens als een gesprekopening over verlies en verwerking ervan.


MARKTPLAATSMILJONAIRS door Albert en Stephan

Kun je rijk worden door steeds maar weer te ruilen? Albert en Stefan denken van wel. Daarom halen ze via Marktplaats een gratis konijn op dat ze ruilen voor iets dat meer waard is. Dat is het begin van een onwaarschijnlijk avontuur. Tegen alle verwachtingen in ruilen de mannen tot een luxe appartement aan een ski-piste in Zuid-Duitsland.

Aan de hand van filmfragmenten verklaren de vrienden hun succes. Maar ze gaan niet voorbij aan de bijwerkingen van rijkdom. Want alles heeft een prijs.

Na de veelbesproken film (‘Ruilen: van konijn naar een fortuin’)  en de succesvolle theatertour hebben de makers Albert en Stefan een speciaal theaterprogramma gemaakt voor het Voortgezet Onderwijs: ‘Marktplaatsmiljonairs’. Hoezo is Economie saai? Albert en Stefan bewijzen het tegendeel: “Ruilen is de perfecte metafoor van onze economie.”

Een voorstelling over hebzucht, roem, moraal en vriendschap.

  • Maximaal aantal leerlingen per voorstelling: 200

Ondersteboven door Bert Schuiling

'Ondersteboven’ is zeer geschikt als eerste kennismaking met theater. En dat gewoon op school! Een eerste bezoek aan een cabaretprogramma kan een hele onderneming zijn. En theater kent zo zijn gedragscodes: mobieltjes uit, mp3-spelers uit, niet praten tijdens de voorstelling enzovoort. Waarom moet dat eigenlijk? Als oud-onderwijzer haalt cabaretier Bert Schuiling in 'Ondersteboven' een aantal herinneringen op over zaken waar hij behoorlijk van ondersteboven raakte. En waar je dus vreselijk om kunt lachen. Zo vertelt Bert over zijn eerste schooldag, over zijn moeder, die liever een dochter had gehad, over piercings en extreme make-overs. Over zijn eerste dansles, over het verkeerde been, over zijn hekel aan Italiaanse liedjes en over dingen die niet zijn wat ze lijken te zijn. En ondertussen verklaart hij waarom een live-voorstelling toch anders is dan een dvd-opname. En waarom jij je mobieltje uitdoet.

  • maximaal aantal leerlingen per voorstelling: 200

Amar speelt Ali

 

In Amar speelt Ali kruipt Amar in de huid van vele Ali’s. Amar speelt in zijn eentje een Marokkaans gezin, waarin iedereen zijn eigen antwoord zoekt op de integratie. Hij schakelt moeiteloos heen en weer tussen deze komische en levensechte personages. Een pro-Nederlandse vader. Een oudste zoon die het niet meer trekt. Een politiekcorrecte middelste zoon die als beroepsallochtoon opduikt in praatprogramma’s. De jongste zoon wordt ondertussen vermalen tussen twee culturen.

Amar speelt ALI houdt ons een meedogenloze lachspiegel voor die uitvergroot wat we liever verborgen houden. Een hilarisch, maar tegelijkertijd ook dieptragisch verhaal over integratie, discriminatie, vooroordelen, keuzes maken en het verliezen van je identiteit.

Amar (34), geboren in Marokko, woont sinds zijn zevende in Nederland en maakte zijn cabaret-televisiedebuut in het acht uur journaal. In deze dolgedraaide maatschappij die zo zijn eigen cabaret creëert is zijn droom om Nederland te veranderen met humor, beginnend bij zichzelf: “Je moet jezelf nooit te serieus nemen”.

  •  Maximaal 150 leerlingen per voorstelling.

De Martelgang van ….. door Piranha

Een verhaal van anderszijn. Het anderszijn begint al bij de voorstelling zelf; improvisatie. Geen uitgeschreven tekst, geen gecomponeerde liedjes, maar een uitgewerkt levensverhaal samen met het publiek ter plekke bedacht.

In deze voorstelling maken we kennis met een hoofdpersoon die buiten de maatschappij staat. Ondanks of juist dankzij zijn/haar eigenaardigheden heeft deze persoon net zoveel behoefte aan liefde en aandacht als ieder ander. Dat is niet zo eenvoudig als je buiten de boot valt. Lokt de hoofdpersoon de problemen uit of is het allemaal de schuld van de anderen? Wat is de rol van familie en vrienden? Aan het begin en tijdens deze geimproviseerde muzikale vertelling bepalen de spelers, ton Haas en Joost van de Knaap, samen met het publiek onder andere het beroep van de hoofdpersoon, welk exotisch zoogdier meedoet en … of het goed of slecht afloopt. Een voorstelling vol vaart, absurde humor en vreemde typetjes. Ook de gevoelige snaar wordt niet geschuwd. In overleg met school kan een bepaald thema worden aangepakt.

  • Maximaal 180 leerlingen per voorstelling.

Het Achterhuis (Anne Frank) door Sabine van Boven

Actrice Sabine van Boven bewerkte “Het Achterhuis” tot een monoloog waarin zij vertelt over de ruim 2 jaar dat Anne Frank moest schuilen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Op indringende wijze wordt het publiek meegenomen in een wereld vol angst, hoop, dromen, verliefdheid, woede en verdriet.

Een theatermonoloog voor iedereen vanaf 10 jaar. Met goedkeuring van het Anne Frankfonds te Basel.

  • Maximaal aantal leerlingen per voorstelling: 50
  • Duur voorstelling 30 minuten, nabespreking 15 minuten.

Like door PlayBack

Wanneer hoor je erbij? En wanneer val je buiten de boot? Like is een rauwe, interactieve voorstelling over de pijn van buitengesloten worden en de invloed van social media hierop.

De voorstelling schetst op treffende en herkenbare wijze de belevingswereld van pesters, omstanders en gepeste jongeren. Zo maakt PlayBack jongeren bewust van de werking van groepsdruk en rolpatronen en de invloed die zij zelf hebben op leeftijdgenoten. Op interactieve wijze krijgt het publiek inzicht in de mogelijkheden om pestgedrag te stoppen en te voorkomen. Of dat nu in het echt gebeurt of via de digitale media: voor jongeren is er geen verschil.

  • Maximaal aantal leerlingen per voorstelling: 60
  • Duur voorstelling 90 min. inclusief interactief gesprek

Hot Spot door PlayBack

De jonge Thera verschijnt op het podium en stift haar roze lippen. Ze neemt een grote slok wodka uit een fles. De leerlingen gaan wat rechterop zitten. Thera kijkt ze uitdagend aan. Recht in de ogen. “Zelfverzekerd”, noemt een van de meisjes uit het publiek haar later. De leerlinge in kwestie heeft blijkbaar nog niet door dat Thera stiekem heel onzeker is en dit camoufleert door stoer gedrag.

Thera is een van de hoofdrolspelers in de jongerenvoorstelling Hot Spot over alcohol en drugs. Een realistisch verhaal over drankgebruik, vriendschap en feesten. De voorstelling is niet belerend, het bestraffende vingertje blijft achterwege. Het gaat veel meer om sociaal inzicht bij pubers. In zichzelf en elkaar. Alcohol staat voor volwassenheid. En als je 16 bent dan wil je groot zijn. Meedoen met de rest. Dus dan is het nemen van een mixdrankje verleidelijk en interessant. Bovendien werkt het verbindend met vrienden, je maakt samen iets mee. “Ik hoor erbij. Ben naar de kloten gegaan. Dat moet je meegemaakt hebben.” Hot Spot draait om de belevingswereld van de jongeren en brengt aan het licht wat hen eigenlijk beïnvloedt bij het ‘toch maar’ nemen van dat biertje. Terwijl ze het stiekem misschien helemaal niet lekker vinden.

Het interactieve deel na de voorstelling zet de jongeren aan het denken. Ze vertellen wat ze zien. En zijn met elkaar in gesprek. Over vriendschap. Over eerlijkheid. Over het zorgen voor elkaar en voor zichzelf. Over zelfvertrouwen. Want wanneer zeg je nee, als de rest ja zegt? Hot Spot laat zien dat iedereen ‘t op zijn eigen manier leuk kan hebben. En dat alcohol vaak een verpestende uitwerking heeft op de avond, sfeer en vriendschap.

  • Maximaal aantal leerlingen per voorstelling: 60
  • Duur voorstelling 90 min. inclusief interactief gesprek

Spot door Amar

Spot is een grappige voorstelling over identiteit en over keuzes die je maakt in de wereld van nu. Twee jongens met een compleet andere achtergrond komen elkaar tegen. De jongens zijn in de maatschappij vastgelopen. Boos en ongeschikt. De één is als kind te veel verwend. De ander is thuis juist kort gehouden. Ze zijn onhandelbaar geworden en tot een situatie veroordeeld waarin ze op elkaar zijn aangewezen. Gesprekken die ze voeren over hun problemen zijn soms hilarisch, soms confronterend. Ze ontdekken dat ze ondanks hun verschillende achtergronden veel gemeen hebben.

  • maximaal aantal leerlingen per voorstelling: 150