Voorstellingen Theater

Shame On You door Playback

Hoe voelt het als je naaktfoto op social media rondgaat of online staat? En hoe kun je iemand ondersteunen die dit meemaakt? Elke jongere heeft een telefoon op zak en kan de camera als sociaal instrument en wapen gebruiken. Het risico is dat jongeren oog voor de ander verliezen op sociale media. We gaan hierover in gesprek met jongeren en geven inzicht in hun verantwoordelijkheid in de online wereld.

Feico en Aya hebben verkering en flirten online heel wat af. Vol trots over zijn mooie vriendinnetje laat Feico, om op te scheppen, aan zijn vrienden een foto van Aya zien waarop ze een ontbloot bovenlijf heeft. Wanneer één van de vrienden stiekem een screenshot maakt en online deelt met anderen ontvangt Aya een storm aan nare berichten. Ze zou een slet zijn. Aya durft niet meer naar school en de liefde tussen haar en Feico houdt geen stand. Alleen haar beste vrienden zijn er nog om haar te helpen. Shame on You belicht meerdere kanten van (online) shaming. Hoe kan een jongere het leven weer oppakken? Wat kunnen schoolgenoten doen wanneer ze een foto ontvangen? En welke woorden bieden steun?


ALLES GOED door Playback

De mentale gezondheid van jongeren kan door veel factoren worden beïnvloed; faalangst, prestatiedruk, ruzie thuis, buiten de groep vallen en de coronajaren. Praten over je gevoel en je mentale gezondheid kan kwetsbaar en tegennatuurlijk voelen terwijl dit juist helpt om te voorkomen in een depressie te raken. Theatergroep Playback geeft jongeren inzicht in hoe zij kunnen merken wanneer het niet goed gaat met henzelf of een ander.

Simon kan door een blessure zijn sportcarrière vergeten. Hij kan slecht omgaan met deze teleurstelling en heeft hierdoor last van een zware stemming. Luna begrijpt haar eigen gevoelens niet goed en laat niet makkelijk het achterste van haar tong zien. Als haar ouders gaan scheiden kan ze deze hoge druk niet meer aan. Simon en Luna worstelen met negatieve gedachten en hun lage zelfbeeld wordt steeds groter. Maar aan de buitenkant zie je daar niets van. Tijdens Alles Goed zoeken jongeren een antwoord op wat Simon en Luna nodig hebben om zich beter te kunnen uiten. En over wat je kan doen om elkaar te helpen.


Over de grens is alles anders

Voor deze muziektheatervoorstelling over verhalen achter vluchtelingen interviewde actrice en theatermaker Sabine van Boven verschillende vluchtelingen voor het maken van deze voorstelling. Vluchtelingen die zijn gevlucht vanwege oorlog, vanwege hun politieke voorkeur en vanwege hun geaardheid. Zo zijn er 3 verhalen ontstaan die de basis vormen voor deze voorstelling. Verhalen over hun noodzaak te vluchten uit het land waar ze opgroeiden en hoe ze hier, in Nederland, hun plek proberen te hervinden.
Over het loslaten van alles wat ze daar hadden en over de hoop hier weer een leven op te kunnen bouwen. Afscheid, verdriet, angst, maar ook hoop en liefde vormen de basis van deze verhalen.

Drie spelers vertellen en spelen dit verhaal. Muziek en hiphop(dans) omlijsten deze intense voorstelling. Een prachtige theaterervaring die zal uitnodigen tot nadenken en nagesprek.


Het is Stil aan de Overkant

’t Is Stil Aan De Overkant is een voorstelling over twee beste vrienden die op het punt staan om door te breken als profvoetballers. Het loopt allemaal anders dan verwacht, wanneer duidelijk wordt dat één van de twee een groot geheim met zich meedraagt. Alles komt daarmee op het spel te staan. Een dynamische voorstelling over de worsteling met seksualiteit en een verhaal over vriendschap. Hoe vertel je je omgeving wat er echt in je omgaat? Hoe blijf je trouw aan jezelf? En wat als je beste vriend homo blijkt te zijn?

De voorstelling bespreekt het onderwerp homoseksualiteit en biedt een verantwoord uitgangspunt voor discussie en gesprek


Wie niet weg is

“De dag dat hij vertrok is de dag dat mijn zoektocht begon.” ‘Wie Niet Weg Is’, de nieuwe voorstelling van STOOK, vertelt het verhaal van twee broers die elkaar in de chaos van de dag zijn kwijtgeraakt. De plotselinge afwezigheid van één van de broers is de start van een zoektocht naar antwoorden.
‘Wie Niet Weg Is’ kenmerkt zich als een energieke voorstelling over prestatiedruk en eenzaamheid onder jongeren. Hoe zorg je dat je niet kopje ondergaat in een wereld die lijkt te draaien om presteren. Wat doe je als het lijkt alsof iedereen zijn beste leven leeft, behalve jij? Hoe weet je of je de juiste keuze maakt, wanneer er duizend-en-één opties zijn waar je uit kunt kiezen?

De voorstelling zit bomvol komische dialogen, spoken word, vette beats en dynamische choreografieën. Het biedt een verantwoord uitgangspunt voor discussie en gesprek over de onderwerpen eenzaamheid en prestatiedruk. ‘Wie Niet Weg Is’ is een kort en krachtig stuk en sluit perfect aan bij een jong publiek.


Seks enzo

Binnen het onderwijs is seksuele vorming helaas nog altijd niet op orde. Het ziet ernaar uit dat dit een proces met een lange adem is. Het advies van OCW (Minister voor Primair en Voortgezet onderwijs) is dan ook ‘daar’ niet op te wachten en zelf initiatief te nemen in het aanbieden van seksuele vorming van jongeren. Feit is dat jongeren vandaag de dag in toenemende mate (online) kennis vergaren over seksualiteit. Daarom is het extra belangrijk om betrouwbare informatie op een positieve, respectvolle, inclusieve en vermakelijke manier aan te bieden. De edu-tainment-show ‘Seks enzo’ is gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek. Onderwerpen die aan bod komen zijn: consent, gender, diversiteit, maagd zijn, flirten, sexting, social media, porno kijken en anatomische kennis.

De voorstelling stelt dit thema op een veilige en respectvolle wijze aan de orde daarna kunnen workshops in kleinere setting volgen.


RIJK door Playback

Rijk vertelt het verhaal van vijf jongeren uit verschillende gezinssituaties. De één heeft geld om wekelijks een nieuwe outfit te kopen, de ander moet sparen voor sportschoenen. Wat doe je als je telefoon stuk is en je bent blut? Schaam jij je als je niet het ‘goede’ merk draagt? De jongerenvoorstelling Rijk, over geld en imago, laat zien hoe financiële verschillen de positie in een groep bepalen. En hoe (wel of geen) geld hebben je imago positief of negatief kan beïnvloeden.

  • Maximaal aantal leerlingen per voorstelling: 60

Ondersteboven door Bert Schuiling

'Ondersteboven’ is zeer geschikt als eerste kennismaking met theater. En dat gewoon op school! Een eerste bezoek aan een cabaretprogramma kan een hele onderneming zijn. En theater kent zo zijn gedragscodes: mobieltjes uit, mp3-spelers uit, niet praten tijdens de voorstelling enzovoort. Waarom moet dat eigenlijk? Als oud-onderwijzer haalt cabaretier Bert Schuiling in 'Ondersteboven' een aantal herinneringen op over zaken waar hij behoorlijk van ondersteboven raakte. En waar je dus vreselijk om kunt lachen. Zo vertelt Bert over zijn eerste schooldag, over zijn moeder, die liever een dochter had gehad, over piercings en extreme make-overs. Over zijn eerste dansles, over het verkeerde been, over zijn hekel aan Italiaanse liedjes en over dingen die niet zijn wat ze lijken te zijn. En ondertussen verklaart hij waarom een live-voorstelling toch anders is dan een dvd-opname. En waarom jij je mobieltje uitdoet.

  • maximaal aantal leerlingen per voorstelling: 200

Amar speelt Ali

 

In Amar speelt Ali kruipt Amar in de huid van vele Ali’s. Amar speelt in zijn eentje een Marokkaans gezin, waarin iedereen zijn eigen antwoord zoekt op de integratie. Hij schakelt moeiteloos heen en weer tussen deze komische en levensechte personages. Een pro-Nederlandse vader. Een oudste zoon die het niet meer trekt. Een politiekcorrecte middelste zoon die als beroepsallochtoon opduikt in praatprogramma’s. De jongste zoon wordt ondertussen vermalen tussen twee culturen.

Amar speelt ALI houdt ons een meedogenloze lachspiegel voor die uitvergroot wat we liever verborgen houden. Een hilarisch, maar tegelijkertijd ook dieptragisch verhaal over integratie, discriminatie, vooroordelen, keuzes maken en het verliezen van je identiteit.

Amar (34), geboren in Marokko, woont sinds zijn zevende in Nederland en maakte zijn cabaret-televisiedebuut in het acht uur journaal. In deze dolgedraaide maatschappij die zo zijn eigen cabaret creëert is zijn droom om Nederland te veranderen met humor, beginnend bij zichzelf: “Je moet jezelf nooit te serieus nemen”.

  •  Maximaal 150 leerlingen per voorstelling.

De Martelgang van ….. door Piranha

Een verhaal van anderszijn. Het anderszijn begint al bij de voorstelling zelf; improvisatie. Geen uitgeschreven tekst, geen gecomponeerde liedjes, maar een uitgewerkt levensverhaal samen met het publiek ter plekke bedacht.

In deze voorstelling maken we kennis met een hoofdpersoon die buiten de maatschappij staat. Ondanks of juist dankzij zijn/haar eigenaardigheden heeft deze persoon net zoveel behoefte aan liefde en aandacht als ieder ander. Dat is niet zo eenvoudig als je buiten de boot valt. Lokt de hoofdpersoon de problemen uit of is het allemaal de schuld van de anderen? Wat is de rol van familie en vrienden? Aan het begin en tijdens deze geimproviseerde muzikale vertelling bepalen de spelers, ton Haas en Joost van de Knaap, samen met het publiek onder andere het beroep van de hoofdpersoon, welk exotisch zoogdier meedoet en … of het goed of slecht afloopt. Een voorstelling vol vaart, absurde humor en vreemde typetjes. Ook de gevoelige snaar wordt niet geschuwd. In overleg met school kan een bepaald thema worden aangepakt.

  • Maximaal 180 leerlingen per voorstelling.

Het Achterhuis (Anne Frank) door Sabine van Boven

Actrice Sabine van Boven bewerkte “Het Achterhuis” tot een monoloog waarin zij vertelt over de ruim 2 jaar dat Anne Frank moest schuilen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Op indringende wijze wordt het publiek meegenomen in een wereld vol angst, hoop, dromen, verliefdheid, woede en verdriet.

Een theatermonoloog voor iedereen vanaf 10 jaar. Met goedkeuring van het Anne Frankfonds te Basel.

  • Maximaal aantal leerlingen per voorstelling: 50
  • Duur voorstelling 30 minuten, nabespreking 15 minuten.

Like door PlayBack

Wanneer hoor je erbij? En wanneer val je buiten de boot? Like is een rauwe, interactieve voorstelling over de pijn van buitengesloten worden en de invloed van social media hierop.

De voorstelling schetst op treffende en herkenbare wijze de belevingswereld van pesters, omstanders en gepeste jongeren. Zo maakt PlayBack jongeren bewust van de werking van groepsdruk en rolpatronen en de invloed die zij zelf hebben op leeftijdgenoten. Op interactieve wijze krijgt het publiek inzicht in de mogelijkheden om pestgedrag te stoppen en te voorkomen. Of dat nu in het echt gebeurt of via de digitale media: voor jongeren is er geen verschil.

  • Maximaal aantal leerlingen per voorstelling: 60
  • Duur voorstelling 90 min. inclusief interactief gesprek

Hot Spot door PlayBack

De jonge Thera verschijnt op het podium en stift haar roze lippen. Ze neemt een grote slok wodka uit een fles. De leerlingen gaan wat rechterop zitten. Thera kijkt ze uitdagend aan. Recht in de ogen. “Zelfverzekerd”, noemt een van de meisjes uit het publiek haar later. De leerlinge in kwestie heeft blijkbaar nog niet door dat Thera stiekem heel onzeker is en dit camoufleert door stoer gedrag.

Thera is een van de hoofdrolspelers in de jongerenvoorstelling Hot Spot over alcohol en drugs. Een realistisch verhaal over drankgebruik, vriendschap en feesten. De voorstelling is niet belerend, het bestraffende vingertje blijft achterwege. Het gaat veel meer om sociaal inzicht bij pubers. In zichzelf en elkaar. Alcohol staat voor volwassenheid. En als je 16 bent dan wil je groot zijn. Meedoen met de rest. Dus dan is het nemen van een mixdrankje verleidelijk en interessant. Bovendien werkt het verbindend met vrienden, je maakt samen iets mee. “Ik hoor erbij. Ben naar de kloten gegaan. Dat moet je meegemaakt hebben.” Hot Spot draait om de belevingswereld van de jongeren en brengt aan het licht wat hen eigenlijk beïnvloedt bij het ‘toch maar’ nemen van dat biertje. Terwijl ze het stiekem misschien helemaal niet lekker vinden.

Het interactieve deel na de voorstelling zet de jongeren aan het denken. Ze vertellen wat ze zien. En zijn met elkaar in gesprek. Over vriendschap. Over eerlijkheid. Over het zorgen voor elkaar en voor zichzelf. Over zelfvertrouwen. Want wanneer zeg je nee, als de rest ja zegt? Hot Spot laat zien dat iedereen ‘t op zijn eigen manier leuk kan hebben. En dat alcohol vaak een verpestende uitwerking heeft op de avond, sfeer en vriendschap.

  • Maximaal aantal leerlingen per voorstelling: 60
  • Duur voorstelling 90 min. inclusief interactief gesprek

Spot door Amar

Spot is een grappige voorstelling over identiteit en over keuzes die je maakt in de wereld van nu. Twee jongens met een compleet andere achtergrond komen elkaar tegen. De jongens zijn in de maatschappij vastgelopen. Boos en ongeschikt. De één is als kind te veel verwend. De ander is thuis juist kort gehouden. Ze zijn onhandelbaar geworden en tot een situatie veroordeeld waarin ze op elkaar zijn aangewezen. Gesprekken die ze voeren over hun problemen zijn soms hilarisch, soms confronterend. Ze ontdekken dat ze ondanks hun verschillende achtergronden veel gemeen hebben.

  • maximaal aantal leerlingen per voorstelling: 150